vrijdag 3 september 2010

Mars

Beter een goede buur dan een verre vriend zegt men wel eens.
Maar wat is ver als je een auto hebt, dus ik heb goede vrienden.
Ik heb dus geen verre vrienden, maar wel met (goede) buren te maken.
Mijn achter buurman doet wat hij zelf wil, en dat moet ook.
Hij weet natuurlijk zelf het beste wat hij moet doen.
Ik kan zijn leven niet indelen, ik weet niet wat hij wil.
Maar dat de hele buurt moet meegenieten als hij herrie maakt is wat overdreven.
Na geen goed gesprek met hem, besloot ik maar met hem mee te doen.
Hij heeft een volière met allerlei vogels, en daar kon ik wel wat mee.
Ik start nu mijn motor bij de volière, en geef dan goed wat gas.
En ik denk dat zijn vogels dan op de kop aan hun stok hangen.
Ik weet natuurlijk ook wat ik het beste kan doen, net als de buurman.
Nu,na 25 jaar heb ik nieuwe NAASTE buren gekregen.
En na vier weken nog steeds niet met hun gesproken.
Zij spreken wel met elkaar, maar daar word ik ook niet wijzer van.
De buurvrouw hoorde ik een keer zeggen, buurvlouw, ik dacht wat?
Maar toen ik haar een keer zag lopen wist ik het gelijk.
Het lag niet aan de grote spleet tussen haar voortanden.
Zo groot dat er met gemak nog drie tanden tussen zouden passen.
Het zijn Chinezen, en buurvlouw, is tot nu toe het enige Nederlands wat ik gehoord heb.
Contact zoeken doen ze in ieder geval niet, zij doen hun eigen ding.
Maar om dan hun hond buiten in een konijnenkooi te stoppen als ze er niet zijn.
Zo dat beest de hele dag blaft en jankt, vind ik ook niet nodig.
Maar een goed, of geen goed gesprek, zit er voorlopig ook niet in.
Of ik moet op een inburgerings cursus Chinees gaan.
Nu las ik ergens dat honden acuut dood kunnen gaan aan chocolade.
Ik denk dat ik maar een doos mars ga kopen.

2 opmerkingen:

Rein zei

Tja dat met die buren heb ik ook nooit helemaal begrepen.
Nu je elkaar niet meer nodig hebt als buurt heeft iedereen last van elkaar.
Vroeger hielp nootgedwongen iedereen elkaar en was er maar zelden een probleem.
En dat wij zulke lieverdjes waren kun je nou ook niet zeggen.
We maakten de holhorstweg onveilig met ouder auto’s, brommers en carbid.
Maar we hebben nooit klachten gehad.
‘Die dondert vanzelf wel een keer van de weg af’ hoorde je dan zeggen.
Pas was er aan de andere kant van de S11 iemand aan het crossen op het industrieterrein en toen had Remie de politie al weer gebeld.
Dat vertelde hij zelf vol trots op het buurtfeest.
Ik dacht ‘ben blij dat je hier nog niet zo lang in de buurt woont’
Ik ben mijn wilde haren al lang kwijt, dus ik zal wel nergens last meer van hebben.
Groeten Rein

Rein zei

Dat nootje moet je even kraken.
Taal was en is niet mijn sterkste kant, maar ook niet mijn enigste zwakke punt.