vrijdag 8 oktober 2010

Kjut

Brengen scherven geluk? Nou ik weet het zo net niet.
Wel weet dat ik er veel werk mee heb om het weer te lijmen.
Maar gelukkig kun je lijm kopen voor elk materiaal.
Als ik dan ook ga lijmen lees ik de handleiding, en werk volgens het boekje.
En na de voorgeschreven droogtijd, snij ik mijn vingers van elkaar af en druk alles op elkaar.
Want de vingers zijn meestal het enige wat aan elkaar blijft zitten.
Net als dop van de tube, die wil na een keer gebruik er nooit meer af
De gelijmde scherven vallen bij mij gelijk weer uit elkaar.
Dus ben ik al jaren op zoek naar een goede lijm, en die bestaat nu.
Lijm die koolstof aan elkaar lijmt, pas uitgevonden.
De zelfde koolstof wat in Timmermans potloden zit.
Lange potloden die ik in mijn kontzak steek, en dan ga zitten.
Zo dat ik na een gilletje er twee van heb.
Koolstof waar je een punt aan moet slijpen.
Dat doe ik boven een prullenbak, en dat is nodig
Net zo lang tot er een punt aan zit, als dat lukt
Meestal is het potloot op, voor dat er een punt aan zit.
En toch hebben ze koolstof nu honderd maal sterker als ijzer gemaakt.
Dus wordt het tijd dat het ook in potloden gemaakt word.
Maar er zijn meer dingen die sterk zijn.
Dat hoorde ik in Friesland waar ik van de week was.
Ze praten daar nog slechter Nederlands, dan mijn Chinese buurvrouw.
ejejn kjut hjaar ijs sjømsj sjterker ajls tjien pjaarden, zei de Fries tegen mij.
Ik keek hem recht in de ogen en zei verbaast, daar heb je gelijk in, wist ik veel.
Gelukkig was er een allochtoon die het vertalen kon.

Een kut haar is soms sterker dan tien paarden.

1 opmerking:

Rein zei

Hoo Ho, niet zo snel, ik moest eerst nog even naar Friesland om een paar spreuken op te halen.
Vlak bij Readtsjerk (Roodkerk) liep een oud mannetje achter een boerderij en ik dacht ‘die moet ik hebben’.
Toen ik vroeg of hij nog wat spreuken of gezegdes wist zei hij:
Zjat, scheefsje moar an.
Hier zijn ze dan:
‘Ik sjoch op gjin hûndertsje', sei de man en hy seach yn it lege jildkistke.
Alle ynkommelingen binne gjin oerkommelingen.
Men moat net alle aaien ûnder ien hin lizze.
Wat het betekent weet ik niet maar dat kun je zo googlen.
Toen ik hem vroeg of een inburgerings cursus niet wat voor hem was zei hij:
Joe kunwel bjetter onmaken das iejoe wegkummen.
Ik zei nog dat ik ook een gezegde kende: Scherven brengen geluk, je weet alleen niet wanneer en voor wie.
Maar toen had hij inmiddels al een gavel gepakt, dus was ik snel weg.
Het was een leerzaam dagje